Adressemerking

Hvordan merke boligen for at AMK-sentraler, posten og andre enkelt skal finne frem.

For at det skal være enkelt å finne frem til der du bor, må boligen ha adressemerking.

Illustrasjon: Kartverket

På adressemerkene skal det stå veiadresse (veinavn og -nummer) og bruksenhetsnummer. Bor du i leilighet, er bruksenhetsnummer viktig, da dette er en unik adresse på leiligheten.

Hvem skal ha adressemerker?

I tilfeller der flere boliger deler samme veiadresse, får hver boenhet tildelt et bruksenhetsnummer (bolignummer). Dette bruksenhetsnummeret tildeles etter et fast system, så AMK-sentraler og andre som kjenner systemet, raskt finner frem i leilighetsbygget.

Ansvaret for merking av bruksenheter ligger hos eier, fester, beboer eller tiltakshaver.

Er du i tvil om du skal merke døra med bruksenhetsnummer? Ta kontakt med kommunens kontaktperson.

Fritidseiendom

Leiligheter som brukes til fritidsformål anbefales også å merkes med riktig bruksenhetsnummer, da behovet for å finne frem også gjelder der.

Finn informasjon om eiendommen her.
Søk opp eiendommen ved å bruke enten kommune-, gårds- og bruksnummer, eller ved å skrive inn vegadressen i søkefeltet. Trykk på «vis mer informasjon om eiendommen» for å se bruksenheter i bygget.

Hvor kan jeg kjøpe adressemerker?

Kartverket anbefaler å bestille dørskilt hos en profesjonell aktør. Adressen vil forbli den samme, selv om det kommer nye beboere. Kjøp noe holdbart, så skiltet kan vare lenge.

Vil du skrive ut egne adressemerker, kan det gjøres her

Les mer om adressemerking her