Brukermedvirkning innen psykisk helse og rus

Fokus på brukermedvirkning i det interkommunale samarbeidet innen psykisk helse og rus har gitt gode resultater.

Gjennom et 3-årig prosjekt (2018-21) ble det gjennomført en kartlegging av hva kommunene i Midt- og Sør-Gudbrandsdal hadde av systemer og oppfølging av brukermedvirkning. Kartleggingen viste manglende systematisk arbeid med brukermedvirkning i tjenester til mennesker med alvorlige og langvarige problemer/lidelser.

Det har nå resultert i lokaltilpassa verktøy som sikrer brukermedvirkning i tjenesteutvikling og annet systemarbeid.

Det har vært oppstartsmøte i brukerråd i Midt-Gudbrandsdal og første brukerråd skal gjennomføres nå i løpet av våren.

Her kan du lese om Kompetansebank for brukermedvirkning og intervju med prosjektleder