Influensasesongen er venta å bli hard - et lite stikk beskytter langt flere enn bare oss selv

Influensavaksinering - Klikk for stort bilde

Overordna ledelse innen helse og omsorg i Ringebu, Sør-Fron og Nord-Fron kommuner har i dag fått influensavaksine og har en klar oppfordring.

For andre året på rad ønsker de å gjøre dette sammen for å bane veg for andre til å la seg influensavaksinere. I år ble vaksinen satt ved Sør-Fron legesenter, ved ledende helsesekretær Kristine Brenden Kolås.

Den samlede midtdalsledelsen anbefaler på det sterkeste risikogrupper, helsepersonell og pårørende til eldre og syke å vaksinere seg. Dette skriver Ringebu, Sør-Fron og Nord-Fron kommune i en felles pressemelding.

Helsepersonell har et særlig ansvar for å sørge for at de ikke påfører pasienter smitte og alvorlig sykdom, og skal ha gode og svært vektige grunner for ikke å vaksinere seg. Det samme gjelder husstandsmedlemmer til personer med nedsatt immunforsvar og pårørende som jevnlig besøker sine eldre i omsorgsbolig eller på sykehjem, står det i pressemeldinga. De tre lederne Britt Åse Høyesveen (Ringebu), Christine Larsdotter Vaagen (Sør-Fron) og Bente Joten skog (Nord-Fron) påpeker at et lite stikk beskytter langt flere enn bare en selv. En uskyldig influensa for en person kan være alvorlig og katastrofal for en annen sier de.

Kan være dødelig

Sesonginfluensa er i all hovedsak ufarlig for friske personer, men kan være alvorlig og i verste fall dødelig for de mer sårbare. På bakgrunn av dette har Folkehelseinstituttet definert målgrupper med økt risiko for alvorlig sykdom og død ved influensasykdom, såkalte risikogrupper, slik som eldre, beboere i omsorgsbolig og sykehjem, gravide og kronisk syke (se nederst). I tillegg til disse anbefales også influensavaksine til helsepersonell som har pasientkontakt og husstandskontakter til personer med nedsatt immunforsvar.

Vil bane veg

Om lag 1,5 millioner mennesker i Norge, omtrent 30 prosent av befolkninga, tilhører grupper med økt risiko for komplikasjoner av influensa. I gjennomsnitt dør 900 personer årlig i Norge som en følge av sykdommen og influensa forårsaker rundt 5000-6000 sykehusinnleggelser hver eneste vinter.

En større vaksinasjonsgrad kunne reddet mange av disse og gitt bedre kapasitet på sykehusene og intensivavdelingene våre. I tillegg til vaksiner, har den pågående korona pandemien vist hvor effektive generelle smitteverntiltak er, og antallet infeksjoner og bruken av antibiotika gikk ned med henholdsvis 70% og 30% med en gang vi begynte å vaske hender regelmessig og holde god avstand.

Kommunalsjefene er klar over at vi har hatt stort fokus på sykdom og vaksiner de siste årene, og det er forståelig at noen er litt utslitt av dette. Det er likevel viktig å gjøre enda en innsats for å beskytte deg selv og andre mot sykdom. Aktuelle barn (2-17 år) i risikogrupper som bør få vaksinen kan også få den som nesespray dersom de er engstelige for sprøyta. Vi ønsker å bane veg for andre som kanskje har vært i tvil om å la seg vaksinere, sier kommuneoverlegene for kommunene Nord-Fron, Sør-Fron, Ringebu og Øyer Anders Brabrand og Per Ove Hagestuen. Ved sykehusene rapporteres at vaksinasjonsgraden blant ansatte er på 90%, mens i kommunene ligger vi dessverre bak dette tallet sier kommuneoverlegene. Kommuneoverlegene og  de tre lederne oppfordrer til at alle ovennevnte grupper så raskt som mulig bruker anledningen til å vaksinere seg.

Også i år er det forventa at influensapandemien kan bli hard etter to år med harde smittevernstiltak.

Hvem bør vaksinere seg?   Influensavaksine til risikogrupper - FHI

Nær 1,6 million mennesker i Norge tilhører grupper med økt risiko for alvorlig influensasykdom. Personer i følgende risikogrupper bør ta influensavaksine årlig:

• Beboere i omsorgsboliger og sykehjem
  • Alle fra fylte 65 år
  • Gravide etter 12. svangerskapsuke (2. og 3. trimester). Gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko skal også få tilbud om influensavaksine
  • Prematurt fødte barn, særlig barn født før uke 32 i svangerskapet, fra 6 måneder (kronologisk alder) til 5 år
  • Barn og voksne med:
    • kronisk lungesykdom (inkludert astma),
    • hjerte- og karsykdom (annet enn velregulert høyt blodtrykk),
    • diabetes type 1 og 2
    • leversvikt eller nyresvikt
    • kronisk nevrologisk sykdom eller skade, spesielt personer med nedsatt lungekapasitet og/eller hostekraft