Informasjon om folkeavstemningen om Innlandet

Den rådgivende folkeavstemningen åpner torsdag 10. februar kl. 09.00 og stenger torsdag 17. februar kl. 15.00. Her finner du både lettfattelig informasjon om fylkeskommunen og om selve avstemningen.

Mellom 10. og 17. februar skal innbyggerne i Innlandet gjennomføre rådgivende folkeavstemming om Innlandet fylkeskommune skal videreføres eller deles.

På innlandetfylke.no/politikk/folkeavstemning-om-innlandet/  finner du informasjon om hvem som kan stemme, hvordan avstemmingen skal foregå og informasjon om Innlandet fylkeskommune og deres virksomhet.

Hvem kan stemme?

Du må ha bostedsadresse i Innlandet (folkeregistrert adresse 1.1.2022).

Dessuten må du ha fylt 16 år innen utgangen av 2022.

Du må være norsk statsborger.

Hvis du ikke er norsk statsborger, kan du likevel stemme hvis du har bodd i en kommune i Innlandet de tre siste årene før 1.1.2022 (det må være folkeregistrert adresse).

Er du statsborger i et annet nordisk land, og er registrert i folkeregisteret som bosatt i Innlandet senest 31. desember 2021, har du også stemmerett.

Du må ha elektronisk ID

Folkeavstemningen er digital. Du kan stemme fra både datamaskin, nettbrett eller telefon så lenge du har tilgang til internett.

For å stemme må du har elektronisk ID. Dette kan ta opptil en uke å få på plass. De vanligste formene for elektronisk ID er MinID og BankID.

Se hjelp og veiledning for elektronisk ID

Vil du vite mer om fylkeskommunen før du stemmer?

Informasjon fra Sør-Fron kommune

PC som kan brukes til å avgi stemme (etter innlogging) står tilgjengelig på servicekontoret på kommunehuset hver dag kl. 9 – 14.

Ansatte i Sør-Fron kommune har ikke adgang til å ta aktivt del i innloggingen på en slik måte at de ansatte får kjennskap til passord, PIN-koder eller lignende. Bank-ID er personlig, og skal ikke brukes av andre enn deg selv. Dette gjelder også på institusjon, i hjemmetjenesten og ellers.