Informasjon om korona mai 2021

Torsdag 27. mai

14:30 Barnehager og skoler tilbake på grønt nivå på mandag

Det er besluttet at det skal planlegges for grønt nivå i barnehagene og grunnskolene i Sør-Fron fra og med mandag 31.mai. Nærmere informasjon om hva det betyr for deg og ditt barn vil gis fra den enkelte barnehage og skole.

Fra og med 27.mai kan kommunene selv beslutte om de skal gå over til grønt nivå i trafikklysmodellen for barnehage, grunnskole og SFO. Forutsetningen for å gå over til grønt nivå, er at kommunen har lite smitte over tid, god testkapasitet og løpende oversikt over antall smittetilfeller. Kommunen må også ha en plan for rask oppskalering til gult eller rødt tiltaksnivå.

Det er besluttet at barnehage, SFO og grunnskole i Sør-Fron går til grønt tiltaksnivå fra og med mandag 31.mai dersom ikke noe uforutsett skjer.

Les egen sak her

10:30 Muntlig eksamen blir avlyst

Muntlig eksamen for elever på 10. trinn og Vg3 og påbygg avlyses. Det opplyste kunnskapsminister Guri Melby på en pressekonferanse i dag, 27. mai. Eksamen vil fortsatt arrangeres for privatister, også muntlige eksamener.

Les mer på regjeringens nettsider

Torsdag 20.mai

09.30 Pendlertesting

Det er pendlertesting fredag 21.mai fra kl. 17.00 - 18.00 i Kåja.

Søndag 16. mai

10:30 Melding fra teststasjonen

Teststasjonen i Kåja er åpen tirsdag, onsdag, torsdag og fredag i uke 20.

Bestilling av test gjør du fra kl 08.00 - 10.30 via koronatelefonen, og testing foregår fra kl 11.00.

I uke 21 blir det testing tirsdag, onsdag og fredag, med samme åpningstider.

Onsdag 12. mai

07:40 Slik blir 17. mai-feiringa i Sør-Fron

På grunn av koronapandemien er det strenge restriksjonar på arrangement og sosiale samankomstar. Det blir derfor ingen tradisjonell feiring av nasjonaldagen i Sør-Fron i 2021 heller.

Regjeringa har ikkje kome med eigne reglar for gjennomføring av nasjonaldagsfeiringar, men understrekar at 17. mai-markeringar skal skje innafor gjeldande nasjonale og eventuelt regionale og lokale reglar og anbefalingar. Les meir på regjeringa sine nettsider.

Program for 17. mai i Sør-Fron:

08.00 Flaggheising ved kommunehuset. Hundorp musikklag spelar.

Markeringa i år er dessverre ikkje ope for publikum.

11.00 Gudsteneste i Sør-Fron kyrkje. Gudstenesta er ope for inntil 100 deltakarar.

12.00 Heile Sør-Fron syng nasjonalsangen saman med resten av landets befolkning.

Musikk rundt i bygda med Hundorp musikklag og Harpefoss skulemusikk.

Videohelsingar frå ordførar Ole Tvete Muriteigen og skuleungar på heimesida til kommunen.

Sjå eigen side om 17. mai-markeringa her.

Fredag 7.mai

10.30 Endret tidspunkt for pendlertesting uke 19

Grunnet fridag for mange pendlere fredag 14. mai blir pendlertesting i neste uke flyttet til onsdag 12. mai. Tidspunkt er fremdeles kl. 17.00 - 18.00.

Onsdag 5. mai

12:18 Nytt smittetilfelle i Sør-Fron

Vi har i dag fått et nytt smittetilfelle i Sør-Fron. Vedkommende var i karantene fra før, smittevegen er kjent og ingen nye må i karantene.

Tysdag 4. mai

10:26 Nytt smittetilfelle i Sør-Fron

Vi har i dag fått et nytt smittetilfelle i Sør-Fron. Vedkommende var i karantene fra før, smittevegen er kjent og ingen nye må i karantene som følge av dette.

Mandag 3.mai

18:00 Unntak fra smittekarantene for vaksinerte

Fullvaksinerte trenger ikke lenger gå i smittekarantene. Personer som har fått én dose, og det har gått mellom tre og 12 uker siden de fikk dosen, får også unntak fra smittekarantene dersom de testes mellom døgn 3 og 7 etter nærkontakten med en smittet. Endringene trer i kraft fra midnatt, natt til tirsdag 4. mai.

Dette opplyser regjeringen på sine nettsider.

10.30 Ekstra åpningstider for testing

Teststasjonen i Kåja har åpent for testing også tirsdag og torsdag, fra 11.00 til 12.00, denne uka. Bestilling av test foregår som normalt, fra 08.00 - 10.30, via koronatelefonen, 480 75 383, tastevalg 2.

08:00 Avdeling på Sørheim gjenopna

Sjukeavdelinga på Sørheim er nå gjenopna etter å ha vore stengt for besøk sidan 20. april.

Lørdag 1. mai

09:55 Ekstra testing i Kåja

Det blir gjennomført ekstra testing i Kåja i helgen. Både lørdag 1. og søndag 2. mai blir det testing fra kl 11.00.

Bestilling av test kan gjøres fra kl 10.00 til 11.00 begge dager, via koronatelefonen, tastevalg 2 (480 75 383)