Slik kan Sør-Frons nye skole bli

Konsulentfirmaet WSP har nå lagt fram en mulighetsstudie for ny skolestruktur i Sør-Fron.

Her kan du blant annet se skisser for de ulike alternativene for en ny skole. Det er viktig å understreke at skissene som vises i rapporten er mulighetsskisser, ikke en ferdig prosjektering.

Les hele rapporten her. (PDF, 25 MB)

Intensjonen er å tilpasse skolestrukturen i kommunen til fremtidig grunnutdanningsbehov ut fra elevtall, læring, trivsel og kommunens økonomiske rammer. Sør-Fron kommune skal ha en skolestruktur som er bærekraftig og fremtidsrettet, både når det gjelder drift og innhold.

Dette er alternativene:

• Alternativ 1: Bygge ny 1-7 skole på Flatmoen (Hundorp) kombinert med fortsatt drift av 8-10 skole på Harpefoss, men da med oppgraderinger til et funksjonelt og framtidsrettet skoleanlegg.

• Alternativ 2: Grunnskolen 1.–10. trinn driftes samlet i Sør-Fron ungdomsskule, Harpefoss. Anlegget utbedres og tilpasses til et framtidsrettet og funksjonelt skoleanlegg.

• Alternativ 3: 1.-7. trinn etableres i eksisterende ungdomsskoleanlegg på Harpefoss. 8.-10. trinn etableres i Midtbygda oppvekstsenter. Anleggene utbedres og tilpasses til et framtidsrettet og funksjonelt skoleanlegg.

Hva skjer videre?

Rapporten er ikke fullstendig, og mangler noen vesentlige deler som administrasjonen skal svare ut i løpet av januar 2022:

• Lønnskostnader i alternativene.

• Kostnader i forhold til infrastruktur og ny infrastruktur.
  • Konsekvenser for økonomi og rammer.

WSP har også gjort trafikkvurderinger knyttet til eventuell barneskole på Flatmoen.

Les notat om trafikkvurderinger (PDF, 3 MB)