Statsforvalteren har gjennomført tilsyn i Sør-Fron

Statsforvalteren har gjennomført egenvurderingstilsyn i perioden 23.02 – 06.04 i flere kommuner, blant annet Sør-Fron.

Tilsynet omhandlet kommunens vurdering av egen praksis på området tvungen somatisk helsehjelp i institusjon.

Sør-Fron er fornøyd med tilsynet og måten det har vært gjennomført på.

Egenvurdering har vært tidkrevende, men lærerikt og en fin måte å se på egen praksis i forhold til lovverket på området. Det har gitt de ansatte innsikt i viktigheten av god dokumentasjon og videre at det gir oss mulighet til forbedringsarbeid som hele tiden er nødvendig.

Tilsynet har avdekket at det blant annet er gode rutiner på å vurdere samtykkekompetanse i samarbeid med sykehjemslegen.

Statsforvalteren har konkludert med at Sør-Fron kommune ikke har lovbrudd på området.