Frivilligheten som arena for integrering

Innlandet Fylkeskommune og Sør-Fron kommune ved Midt-Gudbrandsdal flyktningetjeneste inviterer frivillige lag og foreninger, og andre som bidrar inn i det frivillige arbeidet i Ringebu, Sør-Fron og Nord-Fron, til seminar på Spidsbergseter Resort Rondane den 19.11.24.

“Hvordan kan frivilligheten og bosatte flyktninger dra nytte av hverandre? Hvordan kan et fremtidig samarbeid med flyktningetjenesten se ut? Hvordan kan vi jobbe sammen for bedre integrering?”

Påmelding innen 01.11.24 til:

Marte Brunæs Torgersen på telefon 901 98 006, eller via e-post marte.brunaes.torgersen@sor-fron.kommune.no

Program for dagen:

08.30- 09.00: Kaffe og mingling

09.00- 09.15: Velkommen ved Bente Pettersbakken og Marte Brunæs Torgersen

09.15- 10.00: Midt- Gudbrandsdal flyktningetjeneste ved Marte Brunæs Torgersen.

Status bosetting av flyktninger og hva gjør egentlig flyktningetjenesten?

10.00- 10.10: Pause

10.10- 11.00: Valerie Borey. Fra flyktning til frivillig.

Valerie er fra USA og har en bachelorgrad i antropologi fra University of Minnesota, en mastergrad i samfunnsvitenskap fra University of Chicago, diplom i skjønnlitterær skriving fra University of California og en mastergrad i flerspråklighet fra Universitet i Oslo. Valerie har jobbet for et språk-fordypningsprogram i mange år.  Valerie har også bred erfaring fra frivillig arbeid i Norge. I år underviser hun i et livsmestringskurs for introduksjonsprogramdeltakere og driver en håndverksgruppe for innvandrere som ønsker å praktisere norsk og samtidig lage ting å selge.

11.00- 11.15: Pause

11.15- 12.00: Ringebu Helsesenter v/ Edel Bakken og Katarina T. Bagge Stormo

Hvilken hjelp/bistand får flyktningene av det lokale tjenesteapparatet? Hva gjør jeg/vi når de vanskelige temaene dukker opp? Traumer, rolleforståelse og samarbeid.

12.00- 12.45: Lunsj

12.45- 13.35: Innlandet fylkes flerkulturelle råd ved leder Mahdi Hassan Mouhoumed og Kristin Utby Telneset prosjektleder for “Sammen for rett aktivitet for alle”.

Mahdi har over 20 års erfaring som ildsjel innenfor frivillig arbeid i fjellregionen. Han ble kåret til årets ildsjel av kulturdepartementet i 2015. Kristin jobber som fritidskoordinator og er ansatt i Tynset idrettsforening.

13.35- 13.45: Pause

13.45- 14.45: Small talk i grupper.

·         Hvordan kan frivilligheten og bosatte flyktninger dra nytte av hverandre?

·         Hvordan kan et fremtidig samarbeid med flyktningetjenesten se ut?

·         Hvordan kan vi sammen jobbe for bedre integrering?

14.45- 15.30: Oppsummering og plan for videre samarbeid ved Bente og Marte.